Reseplaneraren tittar på Ownership i Åre

Reseplanerarens resvecka har den här gången besökt Åre. Vi har bl a testat att bo på det välkända hotellet Holiday Club och titta närmare på det som kallas Ownership. På hotellet Holiday Club finns inte bara snygga och väldisponerade hotellrum, här finns även en mängd aktiviteter som inomhusgolf, stor badanläggning med tre bubbelpooler och inom och utomhus bassäng. I den sistnämnda poolen kan Du simma ut och se en del av Åre från sjösidan, inte dumt tyckte vi. Särskilt fint är det på kvällen. Här finns också en speciell bastuavdelning som är en slags VIP avdelning med både vanlig bastu och ångbastu, relax med ljuv musik, iskall (brrr!!) och tokhet bastu samt olika sätt att duscha på. Läckert och bra sätt att ta en halvdag som vi gjorde efter ett par dagars skidåkning. Då mjukar man upp musklerna och får lite kvalitetstid med varandra. Här hittade vi också en riktigt bra restaurang. Vi har blivit rätt kräsna när vi reser så mycket och testar. En kväll under nyårsveckan bokade vi bord på hotellets restaurang, och vi hade nog ärligt talat inte så höga förväntningar.   Döm om vår förvåning när vi beställde vår trerättersmeny och en flaska av ett gott rödvin, och det var bara så bra. Det är inte alla hotell som kan likt Holiday Club visa upp en meny i form av denna bredd  av kvalite´ och omsorg om maten.Till förrätt tog vi Toast Skagen, med handskalade räkor serverad på smörstekt bröd och toppad med sikrom. Den var väl tilltagen och jättegod. Precis som man vill att den ska vara. Till varmrätt fick vi in renytterfilé, som var smörstekt och serverades med potatis fondant och varma grönsaker i säsong, kantarell créme och blåbärssky. Filen var jättemör och god, perfekt tillagad. Nära nog det bästa vi ätit någonsin!

Toast Skagen
Till förrätt tog vi Toast Skagen, med handskalade räkor serverad på smörstekt bröd och toppad med sikrom. Den var väl tilltagen och jättegod. Precis som man vill att den ska vara.  Till varmrätt fick vi in Renytterfilé, som var en smörstekt renytterfilé serverad med potatis fondant,varma grönsaker i säsong, kantarellcréme och blåbärssky. som var jättemör och god , perfekt tillagad. Nära nog det bästa vi ätit någonsin!

Vaniljglass med varma hjortron på Holiday Clubs resaturang

Till efterrätt tog vi in vaniljglass med varma hjortron som serverades med lättvispad grädde och rullrån. Likadant här, ögon och mungodis. När vi bad om mer hjortron fick vi av den trevliga servitrisen, som dessutom tog sig tid att prata lite om varför hon började jobba i Åre, en hel liten skål med hjortron. Snacka om service!! Toppbetyg-:)

Den här veckan bjöd även på härlig skidåkning. Skistars liftsystem är som bekant väl utbyggt och vi slapp de värsta köbildningarna genom att åka så högt som möjligt hela tiden. De flesta liftar hölls öppna och backarna var nästan öde på kvällen för härlig kvällsåkning.

Henric & Daniel i backen

På hotell Holiday Club såg vi att det fanns något som kallas ”OWNERSHIP”. Detta visade sig vara ett populärt sätt att för en rimlig peng köpa in sig i en lyxig och välutrustad lägenhet eller ett större pampigt strandhus vid Åresjön. Nyfikna som vi alltid är när vi är ute och reser bokade vi en tvåtimmars rundtur för att få veta mer. Vi möttes upp av en trevlig norrman som var vår guide och berättade om det här med Åre Holiday Club Ownership och dess möjligheter. Alltid när vi gör sådana här typer av besök försöker vi vara så neutrala det går och sätter på oss våra ”kundglasögon”. -What s in it for us” om du förstår.

Åre ownership radhus

Ownership i Åre radhus_varadgsrum radhus_13-2f560eb4fc radhus_14-d90aca61a8 radhus_22-366095be5c

Först fick vi bakgrundshistoriken berättad för oss, bl a  om vilka som står bakom Ownership konceptet och att det är ett semesterkoncept där Du blir bostadsrättsägare fast i andelsform. Det betyder att man disponera envecka eller fler beroende på hur många veckor man köper. Olika veckor kostar och är värda olika antal poäng. Som medlem äger Du din andel och kan därmed unna dig lyxen att bo med högre standard och till lägre priser än om du bokar en vecka på ett vanligt hotellrum under din semestervistelse. Det här med det s k Ownership verkade för oss iallafall som ett rätt intressant sätt att semestra på. Du kan nämligen byta Dina veckor mot att bo på någon av de hotell som Holiday Club äger runt om i världen, ofta lite lyxigt till och med. Varför och hur kommer det sig kan man fråga sig. Ja ”hemligheten” är att när man har köpt sin andel i en lyxig strandvilla invid Åresjön eller en snygg lägenhet med allt man kan behöva i gediget materialval, så får man även de ovan nämnda poängen. Antal poäng är beroende på hur attraktiv veckan är som man bokat sig för.

Reseplaneraren tittar på Ownership i Åre Optimized-blandat 011 Optimized-blandat 012

Detta är en intressant aspekt som vi inte hade tänkt på tidigare, detta med byte, då många ägarformer annars bara avser själva den delen av veckor som man köpt just då. Detta är onekligen ett extra VIP plus skulle jag nog säga. Det hela beror på ett smart koncept som heter RCI och sägs vara världens största bytesorganisation för semestersugna. Genom att ansluta sig till detta (helt frivilligt, vilket är bra tycker vi), så kan man nyttja sina poäng kopplat till sin Holiday Club-lägenhet för att byta till sig olika boenden vid Medelhavet, Thailand,Alperna eller var som helst som Du vill resa. Du bor alltid på förstklassiga resorts och till förmånliga priser. Jag skulle således kunna få för mina ihopsamlade poäng en trevlig till en relativt låg kostnad på alla resorter över hela världen. Detta gäller de som är knutna till det fiffiga RCI systemet. Som ägare av en lägenhet i Holiday Club Ownership, så sa man att det är fullt möjligt att få upp till sex veckors boende på andra ställen i världen för en veckas ägande i Åre. Allt detta naturligtvis beroende på vilken VIP vecka du köpt (högveckor som jul och påsk ger mycket fina, läs höga, poäng kan vi avslöja). Dessutom ger ens Ownership nya poäng en gång per år och det är helt upp till Dig själv om du vill vara i Åre eller använda poängen och resa iväg och bo på andra platser över hela världen.

Här hittar du mer information om Holiday Club Ownership i Åre>>

Wallmans och Magnus Uggla
Wallmans och Magnus Uggla kopior

Varför inte fira nyår i Åre nästa gång som vi gjorde!
På nyårskvällen köpte vi nyårsbiljetter till Wallmans event på hotellet. För 900 kr fick vi och 400 andra festsugna personer se en riktigt bra show där de blandade 90 tals hits på löpande band. Till middag serverades en trerättersmeny där man fick köpa till t ex en flaska gott vin.  Ett riktigt bra sätt att spendera sin nyårsafton på byn.

Partykänsla på nyåret på Wallmans och Holiday Club

Full fart på wallmans nyårsparty-event

Event med Wallmans i Åre Feststämning på Wallmans nyårsevent i Åre Festligt Wallmans event åre

Efter showen smög vi iväg, för att strax före tolvslaget hinna upp till Åre torg. Där var vi försedda med var sitt glas för att vid tolvslaget skåla i champagne tillsammans med flera hundra andra kända och okända glada på torget.

Åre torg nyårfirandeÅre Torg var som väntat fullpackat med festsugna och nyårsfirande glada människor. Vilken fin upplevelse att stå där och se fyrverkerierna smälla iväg en efter en. Polisen var på plats på torget för att hålla ordning. Det var så festligt och glatt, precis som man önskar att det ska vara på nyår, så inget ingripande så långt ögat kunde se denna natt iallafall.

Wallmans kör sin show under våren 2014 enligt följande datum.

Januari: 17,18,23,24,25,30,31

Februari: 1,6,7,8,13,14,15,19,20,21,22,26,27,28

Mars: 1,5,6,7,8,13,14,15,20,21,22,27,28

April: 3,4,5,10,11,12,17,18,19,25,26

Under en av dagarna då vi hade åkt intensivt på skidor kors och tvärs i alla skidbackar, och tagit hjälp av det häftiga liftsystemet som Skistar byggt upp för att transportera oss och andra i backarna (de bygger visst vidare ytterligare på det i Åre)., blev det så dags för lite afterski. Den här gången åkte vi till Timmerstugan som ligger i direkt anslutning till liften VM6, belägen precis ovanför Åre Torg.  Där hittar man skönt barhäng som inte alla ännu verkar känna till.

vm6an åre skistar

Restaurangen och baren Broken på Åre torg får man ju inte missa när man är här på skidsemester. Här hänger vi för jämnan och det beror på den sköna stämningen, cool musik, härligt folk och goda hamburgare. Perfekt käk efter en hård dag på fjället.

Broken med skön stämning i Åre

Broken på Åre Torg

En av dagarna var vi lite möra i benen igen och tog tillfället i akt att besöka den berömda  Chokladfabriken som ligger strax nedanför Åre Björnen och ICCA/bensinmackenHär hittar man allt vad man kan önska sig i chokladväg med hög kvalité. Åre Chokladfabrik startade genom att några tjejer funderade på vad varje ort i alperna har. Det som de  alla hade gemensamt var en pralin/choklad fabrik kom man fram till. Naturligtvis måste även Åre bara ha en. Vi kan bara hålla med om att det var ett smart drag. Naturligtvis provsmakade vi de många olika chokladsorterna: lakrits, punch, kola, saffran mf l och passade på att hänga i deras läckra chokladbar. Mums!

Åre chokladfabrik

En kopp chklad på åre chokladfabrik

Hemfärden gjorde vi med SAS. Punktligt och med bra service. SAS flyger från och till Östersund-Stockholm på en timme